Komen Peminat Setia Prof. Madya Dr.Hj Arbak Othman




PROF. MADYA DR. HJ ARBAK OTHMAN

Antara penulis yang saya hormati ialah Prof. Madya Dr. Hj. Arbak Othman. Walaupun beliau terlalu sarat dengan pengalaman, sifat merendah dirinya amat dikagumi. Bicara Tuan Haji (inilah pangggilan yang amat disenangi beliau) begitu lemah lembut dan menggetar sanubari. Beberapa buah buku beliau telah saya miliki termasuk 2 yang terbaharu terbitan 2009. Buku tersebut ialah mengenai teori bertajuk Semiotik dan sebuah lagi buku yang memperkatakan karya-karya Lim Swee Tin menggunakan teori yang dikuasainya.


Sewaktu pertama kali membaca tulisan Tuan Hj Arbak, memang saya menghadapi kesukaran hendak memahaminya kerana terlalu ilmiah (berat?) tulisan-tulisan beliau. Ini termasuklah sajak-sajaknya yang sarat dengan falsafah dan perlambangan. Dan ayat yang saya paling ingat yang dilafaz Tuan Haji ialah “Sekarang tak faham tak apa. Nanti lama-lama fahamlah”.


Sekarang saya sudah mula dapat memahami tulisan-tulisan Tuan Haji yang berat itu. Begitu juga dengan sajak-sajaknya. Dan saya tidak sabar-sabar hendak membaca 2 buku terbaharu Tuan Haji kerana membaca tulisan Tuan Haji seperti dapat dikesani yang Tuan Haji seperti tidak pernah ketandusan ilham untuk terus menulis dan menulis.

0 comments:

BIODATA



Namaku Siti Alifah binti Ahmad. Aku senang dipanggil E-pah di kalangan keluarga dan kawan-kawanku. Aku dilahirkan pada 29 Disember 1986 di Hospital Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan Darul Naim tepat jam 7.07 pagi. Aku berbintang Capricorn. Alamat terkini aku ialah PT33 Taman Sri Mutiara, Jalan Pengkalan Chepa, 15400 Kota Bharu, Kelantan.

HADIS


LINK